Prowadzenie działalności gospodarczej na kontynencie afrykańskim: kraje francuskojęzyczne w Afryce
Jest wiele powodów, dla których warto prowadzić biznes na kontynencie afrykańskim. Kontynent ten jest bogaty w zasoby naturalne, ma szybko rosnącą populację i jest domem dla jednych z najszybciej rozwijających się gospodarek na świecie. Prowadząc interesy na kontynencie afrykańskim, warto mieć świadomość, że w różnych krajach językiem urzędowym jest francuski. Kraje te, zwane krajami francuskojęzycznymi, można znaleźć w wielu różnych regionach kontynentu afrykańskiego.
Kraje francuskojęzyczne można znaleźć w Afryce Północnej, m.in.
- Algieria
- Tunezja
Prowadzenie działalności gospodarczej w Afryce francuskojęzycznej
Prowadząc interesy z krajami francuskojęzycznymi, należy wziąć pod uwagę różnice kulturowe. Na przykład w wielu krajach francuskojęzycznych odmowa przyjęcia prezentu jest uważana za niegrzeczną. Prezenty biznesowe są często wręczane na początku relacji biznesowych i zazwyczaj mają skromną wartość. Ważne jest również uświadomienie sobie znaczenia relacji osobistych w transakcjach biznesowych. W krajach francuskojęzycznych nie jest niczym niezwykłym, że interesy prowadzone są między przyjaciółmi lub członkami rodziny.
Gospodarki i kraje różnią się
Afryka to nie kraj, ale kontynent. Zdaj sobie sprawę, że. Kraje frankofońskie różnią się gospodarką, kulturą, religią i stylem życia mieszkańców. Gospodarka Wybrzeża Kości Słoniowej, na przykład, opiera się głównie na rolnictwie; Senegal zależy od turystyki; podczas gdy kraje takie jak Kamerun, Gabon i Republika Konga zależą od przemysłu naftowego i gazowego. W krajach takich jak Burkina Faso i Niger, górnictwo również zyskuje na znaczeniu.
Inwestycje zagraniczne w Afryce frankofońskiej były historycznie zdominowane przez firmy francuskie. Jednak ten trend się zmienia. Firmy australijskie inwestują w sektor górniczy, a firmy z Bliskiego Wschodu i Azji lokują pieniądze w sektor rolniczy. Swoje oko na region mają również inwestorzy z Afryki Północnej i anglojęzycznych krajów kontynentu.
Kultura firmy
Jak wszędzie na świecie, kraje Afryki frankofońskiej mają swoją własną, unikalną kulturę biznesową. Z badania wynika, że "frankofoni lubią mieć do czynienia z ludźmi, którzy mogą ich uczyć i coachować w sposób cywilizowany, bez arogancji, przyziemnie, i którzy są autentycznie zainteresowani rozwojem innych".
W wielu regionach francuskojęzycznych istnieje "kultura lidera", gdzie ludzie oczekują, że szef organizacji będzie miał rozwiązania na każdy problem. Jest to kontrast z krajami takimi jak RPA, gdzie większy nacisk kładzie się na pracę zespołową.
Dla firm zagranicznych ważny jest również pozytywny wpływ na społeczności, w których działają. Ważne jest również posiadanie lokalnych partnerstw w terenie. We francuskojęzycznej Afryce jest to zdecydowanie coś, co zmotywuje ludzi do poważniejszego spojrzenia na Ciebie. Partner może mieć doświadczenie lub wiedzę w terenie, której Ty nie masz.