Państwa Bałtyckie: Estonia, Łotwa i Litwa - niewykorzystany rynek dla transgranicznego handlu elektronicznego
W ostatnich latach transgraniczny handel elektroniczny staje się coraz bardziej popularny, ponieważ firmy szukają możliwości rozszerzenia swojego zasięgu poza rynek krajowy. Kraje bałtyckie oferują unikalną możliwość dla firm poszukujących transgranicznego handlu elektronicznego. Położone między Europą a Azją i liczące nieco ponad 6 milionów mieszkańców kraje bałtyckie są często pomijane jako potencjalny rynek dla firm internetowych. Jednak kraje bałtyckie oferują znaczne możliwości dla firm chcących wejść na nowe rynki. Szczególnie z myślą o takim narzędziu jak Clonable.
Istnieje kilka powodów, dla których kraje bałtyckie są atrakcyjne dla firm poszukujących możliwości ekspansji na nowe rynki.
1. Niewielka konkurencja, zwłaszcza online. Aby przyciągnąć estoński, litewski i łotewski ruch do swojej witryny, niezbędny jest lokalny marketing i SEO. Aby zrobić to skutecznie, musisz przetłumaczyć swój sklep na język estoński, litewski i/lub łotewski dla rynku bałtyckiego. Dzięki przetłumaczonej wersji sklepu można dość łatwo uzyskać indeksację sklepu w wyszukiwarkach bałtyckich i wygenerować bezpłatny ruch organiczny. Innym świetnym i bardzo skutecznym sposobem generowania dobrej jakości, wykwalifikowanego ruchu jest Google Ads.
2. Wysoko wykształcone i zamożne społeczeństwo. Oznacza to, że firmy mogą stosunkowo łatwo dotrzeć do wysokiej jakości bazy klientów.
Krótko mówiąc, kraje bałtyckie oferują unikalną możliwość dla firm chcących rozszerzyć swoją działalność e-commerce na nowe rynki.
Handel elektroniczny w Estonii
Estonia jest krajem północnoeuropejskim z dostępem do Morza Bałtyckiego. Przez Zatokę Fińską graniczy z Rosją, Łotwą i Finlandią. Estonia, licząca 1 306 788 mieszkańców, jest wschodzącym rynkiem konsumenckim z rozwijającym się sektorem e-commerce. Co warto wspomnieć - Estonia to przede wszystkim internet i startupy. Ten kraj jest najbardziej połączonym krajem na świecie. Dlatego znaczna część jego gospodarki opiera się na internecie. W tym kraju nie ma niczego, czego nie można by załatwić online. Od sporów rządowych po zakup biletów autobusowych.
Estonia jest przykładem kraju, który przeszedł długą drogę gospodarczą. To samo dotyczy zachowań konsumenckich. Jest to społeczeństwo wrażliwe na ceny, ale ta wrażliwość maleje z wiekiem, a przy większych dochodach wydają więcej. Jak większość rynków europejskich, Estonia również się starzeje. Niemniej jednak widać wyraźne zainteresowanie e-commerce i social media.
Estoński obrót na rynku e-commerce ma osiągnąć do końca tego roku 372 mln dolarów. Roczna stopa wzrostu wynosi 4,8%, co powoduje, że za pięć lat spodziewana wielkość rynku wyniesie 470 milionów dolarów. Penetracja użytkowników może wynieść w tym roku 53,2%, a do końca 2025 roku ma osiągnąć 63,4%. Główne metody płatności online w Estonii to karty kredytowe, przelewy bankowe i PayPal.
Handel elektroniczny na Łotwie
Łotwa w 2019 roku miała 1,9 mln mieszkańców, z czego 84% korzysta z internetu. Obroty łotewskiego e-commerce szacowane są na 900 mln euro w 2022 roku, rosnąc do około 1,3 mln euro w 2025 roku. Łotwa jest nowym rynkiem konsumenckim dla e-commerce. Jest więc duży potencjał, zwłaszcza dla dostawców e-commerce, którzy znają charakter rynku wschodnioeuropejskiego i przetłumaczą swoje strony na język łotewski.
Dla łotewskich konsumentów cena jest najważniejszym czynnikiem w decyzjach zakupowych. Bardziej zamożna część konsumentów, która może sobie pozwolić na większy wybór, wskazuje markę jako czynnik decydujący. Są skłonni zapłacić więcej za produkty swojej ulubionej marki. Wypoczynek, hotele i restauracje należą do wydatków, które w ostatnich latach znacznie wzrosły. Wzrosło również zainteresowanie e-handlem, a tempo tego wzrostu jest jednym z najwyższych w tej części Europy.
Najpopularniejszą metodą płatności na Łotwie jest karta kredytowa. Na drugim miejscu są tu telefony komórkowe, a na trzecim - 14% udział w rynku.
Handel elektroniczny na Litwie
Na Litwie mieszka około 3 mln osób. W 2021 roku PKB wyniosło 57 miliardów dolarów. Litwa spodziewa się, że w 2022 r. wartość e-handlu osiągnie około 1,5 mld euro. Do 2025 roku może osiągnąć 2,5 mln euro dzięki rocznej stopie wzrostu na poziomie aż 18,59%.
Litwini mają różne preferencje w zależności od dochodów czy grupy wiekowej. Dlatego rynek jest bardzo rozdrobniony. Zamożniejsi klienci często wybierają markę jako najważniejszy czynnik zakupowy, podczas gdy dla Litwinów cena determinuje jakość. Co ważne, dla tych konsumentów produkty z zagranicy są również synonimem wysokiej jakości. Gospodarka litewska stale się rozwija, co zwiększa zaufanie konsumentów. Coraz więcej klientów zwraca uwagę na obsługę i programy lojalnościowe.
Litwini wierzą w technologię. Dlatego płatności mobilne stanowią ponad połowę transakcji. Drugim faworytem jest płacenie kartami kredytowymi - 37% transakcji jest finalizowanych w ten sposób. Trzecie miejsce zajmują e-portfele - 10% płatności dokonywanych jest za ich pomocą.
Litwa to wciąż rozwijający się rynek e-commerce. Jest więc sporo miejsca dla nowych sprzedawców. Jeśli celujesz w ten kraj, aby rozwinąć swój biznes, nie krępuj się. Możliwości jest mnóstwo, podobnie jak w pozostałych krajach bałtyckich.